Zapomniana gwiazda: Dorothy Dandridge
Dziś opowiem Wam o przyjaciółce Marilyn Monroe i Avy Gardner – przedwcześnie zmarłej Dorothy Dandridge, piosenkarce i aktorce. Wyłowiłam tę postać dzięki Pinterestowi, a szukając o niej informacji trafiłam na zdjęcie Halle Berry w ekranizacji biografii aktorki, napisanej przez agenta Dandridge, Earla Millsa. („Wschodzącą gwiazdę” z 1999 obejrzałam z czystej ciekawości, więc nie rekomenduję tego filmu ani go nie odradzam, ale mogę powiedzieć, że moim zdaniem trzyma niezły poziom jak na produkcję realizowaną od razu na potrzeby telewizji.)
Earl Mills, który przez lata współpracy stopniowo, beznadziejnie i dyskretnie zakochał się w gwieździe, nie był jedynym białym mężczyzną w jej życiu. Aktorka przez lata związana była z Otto Premingerem, wywodzącym się z Austro-Węgier reżyserem żydowskiego pochodzenia, którego film „Czarna Carmen” (1954, oparty na wątkach „Carmen” Bizeta musical z czarną obsadą) sprawił, że stała się sławna. Preminger doradzał Dorothy w sprawach zawodowych, dbał o jej zabezpieczenie finansowe, ale był żonaty, i u jego boku skazana była na rolę kochanki, nawet wtedy, gdy ich potencjalne małżeństwo stało się prawnie możliwe (dopiero w 1967 roku, dwa lata po śmierci aktorki, małżeństwa mieszane rasowo stały się legalne we wszystkich stanach USA).
Nominacja do Oscara za rolę w „Czarnej Carmen” okazała się dla kariery Dandridge pocałunkiem śmierci. Dorothy zaczęła traktować swój status czarnej gwiazdy ekranu bardziej odpowiedzialnie (między innymi za poradą Premingera), i odrzucała wiele ról ze względu na to, że przedstawiały czarne kobiety jako obiekty seksualne, „zabawne” służące, lub niewolnice. Gdy takie role przyjmowała ze względu na brak wyboru i status produkcji, wśród czarnej społeczności pojawiało się wiele głosów krytyki pod jej adresem. Przerwy między rolami spędzała śpiewając – chwalono jej wspaniały głos i umiejętność przykuwania uwagi publiczności:
Powodem tej niepewnej, ale i tak zupełnie wyjątkowej jak na tamte czasy pozycji Dandridge w Hollywood (była pierwszą ciemnoskórą aktorką obsadzoną w głównej roli kobiecej w filmie, gdzie główną rolę męską grał biały aktor), był jej typ urody, wyjątkowo łatwy do zaakceptowania przez białą publiczność i decydentów. Dorothy prawie na pewno była Mulatką, miała dość jasną skórę i kaukaskie rysy. Choć do dziś powołuje to kontrowersje wśród jej fanów, Dandridge jest jedną z nielicznych ciemnoskórych ikon elegancji i glamour lat 50. i 60., inspiracją dla kobiet kochających tamtą epokę i współczesnych gwiazd – Rihanny, Beyonce, Halle Berry, czy Janet Jackson.
![]() |
Dorothy Dandridge w domu, 1954 rok (zdjęcie - Allan Grant dla The LIFE Picture Collection, Getty Images) |
![]() |
Dorothy Dandridge w domu, 1964 |
Jej życie było tragiczne nie tylko z racji tego, że było czekaniem na lepsze czasy – na czas, kiedy czarne kobiety będą mogły być żonami białych mężczyzn; na koniec segregacji rasowej; na moment, kiedy publiczność będzie gotowa na kolorową aktorkę pierwszoplanową. Dandridge, która sama wychowywała się w rozbitej rodzinie, bardzo kochała swoją chorą na dziecięce porażenie mózgowe córkę z pierwszego małżeństwa z czarnym tancerzem Haroldem Nicholasem, Harolyn – niestety, jej stan oznaczał w tamtych czasach brak szans na nawiązanie z nią kontaktu. Ku swej rozpaczy, aktorka w pewnym momencie utraciła prawa rodzicielskie, bo nie było ją stać na finansowanie prywatnej opieki nad córką.
Choć i na scenie, i w kinie Dandridge kreowała ultraseksowny wizerunek, sama nie odczuwała żadnej przyjemności z seksu, co wynikało z traumy z czasów młodości (nietypowo spowodowanej przez ciotkę, przekonaną, że jej siostrzenica źle się prowadzi).
Przez film przewijają się też znaczące wzmianki o Avie Gardner i Marylin Monroe, z którymi na początku Dandridge pojawia się w jednej scenie. Są niczym duchy niespełnionych i tragicznych możliwości, i – co jako jedyne stało się udziałem Dandridge – uzależnienia. Jej drugim mężem był Jack Denison, Kanadyjczyk greckiego pochodzenia, kobieciarz, oszust i damski bokser. Małżeństwo z Denisonem wpędziło aktorkę w uzależnienie od leków i alkoholu, odbiło się na jej zdrowiu i karierze. Para rozwiodła się po trzech latach.
ślub z Jackiem Denisonem, 1959 |
Jej przyjaźni z Marilyn Monroe i Avą Gardner nie wymyślono na potrzeby promocji. Z Avą często bawiły się na tych samych przyjęciach; z Marilyn była naprawdę blisko aż do jej śmierci, choć media milczały na ten temat, i zachowała się tylko jedna ich wspólna fotografia.
![]() |
Dorothy Dandridge odwiedza Avę Gardner na planie „Jedź, kowboju”, 1953 |
![]() |
Dorothy Dandridge, Otto Preminger, Marilyn Monroe |
Film oferuje też inne spojrzenie na rasizm w tamtych czasach. Występując po raz pierwszy na południu Stanów Dorothy musi siusiać do papierowego kubka; kiedy już jest gwiazdą i przyjeżdża na występy do luksusowego hotelu w Vegas, którego jest pierwszym niebiałym gościem, słyszy, że musi jeść u siebie w pokoju, i że nie wolno jej korzystać z części wspólnych hotelu (kasyna, klubu – poza występami – oraz restauracji). Kiedy buntuje się i zanurza czubki palców u nóg w hotelowym basenie, z basenu „trzeba” spuścić wodę i go oczyścić, co w filmie robi... grupa czarnych pracowników.
Dorothy Dandridge zmarła w 1965 roku, w wieku zaledwie 42 lat, w niewyjaśnionych okolicznościach – być może wskutek przedawkowania antydepresantów, a być może z powodu zatoru tłuszczowego, powstałego przy urazie stopy. Zmarła zaledwie miesiąc po podpisaniu przez prezydenta Lyndona B. Johnsona dekretu gwarantującego mniejszościom rasowym w Stanach prawo głosu; nie doczekała przełomowej w kwestii małżeństw mieszanych decyzji w sprawie Loving kontra Virginia (1967), ani pierwszego Oscara dla czarnoskórej aktorki pierwszoplanowej (2002), który otrzymała grająca jej rolę w filmie z 1999 roku Halle Berry.
![]() |
Dorothy Dandridge w Oksfordzie, podczas święta studenckiego (May Morning) w 1956 (fot. Carl Mydans) |
***
Jeśli chcecie przeczytać o kimś konkretnym (może jakimś mężczyźnie?), czekam na sugestie w komentarzach. Pozdrawiam, do poniedziałku!
Komentarze
Prześlij komentarz